میراث فرهنگی و شهرداری چه سهمی در صدور مجوز الحاقات بازار تهران دارند

میراث فرهنگی و شهرداری چه سهمی در صدور مجوز الحاقات بازار تهران دارند
سازمان میراث فرهنگی و شهرداری تهران به عنوان متولیان اصلی حفظ بازار تاریخی تهران ـ علاوه بر لزوم رفع هزاران مشکل ریز و درشت بصری و ساختاری این اثر ارزشمند و بررسی دقیق صحت و سقم جزئیات ماجرا ـ چه اقداماتی برای آزادسازی و نگهداری انجام داده اند؟
يکشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
ساعت ۱۷:۵۱
کد مطلب: ۱۸۰۷۱
Share
اسکان نيوز: در حالی که اغلب بناهای تاریخی تهران کاربری های اولیه خود را از دست داده اند و حداکثر به شکل نمایشی، توریستی صرف و موزه ای مورد بازدید قرار می گیرند، بازار زنده ترین اثر تاریخی تهران است. بازار تهران با همان کاربری اصلی و تقریباً براساس همان الگوهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به حیات خود ادامه می دهد و همچنان تاثیرات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و... خود را به شکل گذشته حفظ کرده است.
 
عکس ها: سعید فلاح فر
 
سعید فلاح فر پژوهشگر حوزه مرمت و هنر می‌گوید:«با آن که بسیاری از صنایع و حرفه های بازار امروزه از بین رفته اند، اما بازار تهران را باید مهمترین شاهراه تجارت تهران و ایران دانست. بنابراین موضوع بازار تهران با سایر اماکن تاریخی آن قابل مقایسه نیست. با وجود رفتارهای حیاتی واقعی، یکی از مهمترین و پرمخاطب ترین جاذبه های توریستی هم محسوب می شود. تا جایی که به جرأت باید گفت؛ کسی که بازار تهران را ندیده، تهران را ندیده و کسی که بازار تهران را نشناسد، تهران را نمی شناسد.»

بازار تهران و یا همان بازار بزرگ تهران یا بازار سنتی تهران؛ در تاریخ 2 آبان 1356 به شماره 1540 در فهرست آثار تاریخی به ثبت رسیده و پیشینه آن مربوط به دوره صفوی است. اما قسمت هایی مثل بازار بین الحرمین و... در دوره محمدشاه قاجار و بازار امیر، بازار کفاش ها و... در دوره ناصرالدین شاه بنا شده اند.
 

فلاح فر توضیح می‌دهد:نشانه هایی هم از تغییرات و مرمت هایی در دوره های متاخر در بازار تهران وجود دارد. از جمله در کتیبه ای در سردر ورودی تیمچه حاجب الدوله به مرمت سال 1367 و در کاشیکاری سرای جدید مرمت سال 1387 درج شده است. این مرمت ها همچنان کم و بیش ادامه دارد. از نظر معماری، ارتباط شهری و تنوع فضایی و کاربری؛ بازار تهران از همان الگوهای کلی بازارها و بازار ـ محله های ایرانی تبعیت می کند.

توصیه این عکاس به مردم آن است که از این پس اگر به بازار می روند، در کنار ویترین ها و اجناس رنگارنگ بازار، نگاهی هم به معماری و سقف و دیوارها بیاندازند.

از راسته بازار بزرگ که وارد بازار شوید، در همان چند صد متر اول، در سمت غرب، تابلو تیمچه حاجب الدواله قابل دیدن است که با معماری بی نظیری توسط حاج علی خان حاجب الدوله در دوران ناصرالدین شاه و متشکل از تیمچه بزرگ، سرا و تیمچه کوچک ساخته شده است. این تیمچه به صورت جداگانه در سال ۱۳۵۶ در فهرست ملی آثار تاریخی به ثبت رسیده است.
 

این استاد دانشگاه تشریح می‌کند: منظور از این نوشته اشاره ای است به وضعیت فعلی تیمچه کوچک که به شکل عجیبی؛ مجموعه تجاری جدیدی در داخل آن اضافه کرده اند. می گویند این بخش در سال 1362 به جای حوض میانی، الحاق شده که این ادعا با نوع ساخت و ساز و مصالح به کار رفته مغایرتی ندارد. حتماً جزئیات حقوقی و اسنادی در این زمینه وجود دارد. اگرچه این بنا وقایع سختی مانند آتش سوزی و ریزش سقف و... را پشت سر گذاشته اما با کمی دقت و تخیل، همچنان نشانه های از زیبائی اولیه خود را دارد.
 
 
به گفته ی این کارشناس حوزه هنرهای تجسمی، مغازه ها و حجره هایی که در میان صحن تیمچه دایر شده اند، بر کلیت بنا تاثیر گذاشته و بی قواره سایه انداخته اند. به طوری که تقریباً هیچ یک از اجزای اصلی و اولیه ساختمان به چشم نمی آید و تمام گشادگی و دلبازی، دید کلی و همچنین رفت و آمد مردم را مختل می کند. با توجه به ثبت مجموعه بازار و این تیمچه ها سئوال این است که؛ این الحاقات چه وقت، با چه مجوزی، چرا و توسط چه کسی انجام شده است؟ درآمد حاصل از ساخت و واگذاری این مغازه ها به نفع چه کسی یا چه نهادی واریز شده تا در ازای آن الزامات حفاظتی بنا نادیده گرفته شده و حقوق شهروندان و حجره داران ضایع شود؟ و مهتر این که؛سازمان میراث فرهنگی و شهرداری تهران به عنوان متولیان اصلی بازار تاریخی تهران ـ علاوه بر لزوم رفع هزاران مشکل ریز و درشت بصری و ساختاری این اثر ارزشمند و بررسی دقیق صحت و سقم جزئیات ماجرا ـ  چه اقداماتی برای آزادسازی و نگهداری انجام داده اند؟
 




















 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط “اسکان نیوز” در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
کل نظرات : ۱
منتشر شده : ۰
در صف انتظار : ۱
غیر قابل انتشار : ۰